Featured Posts

Monday, July 11, 2011

PPDa

Asal usul arak

Arak perkataan datang dari bahasa Arab 'araq عرق, bermakna' pemeluwapan '. Arak tidak boleh dikelirukan dengan arrack minuman keras tetapi, nama yang sama, (yang dalam beberapa kes, seperti di Indonesia, terutama Bali, juga oleh nama Arak). Satu lagi perkataan yang sama berbunyi aragh, yang di Armenia, Iran, Azerbaijan dan Georgia adalah nama basahan vodka, dan bukan minuman Adas manis berperisa (aniseed-flavored). Raki, zivania, dan ouzo minuman beralkohol Adas manis berperisa, yang berkaitan dengan Arak, popular di Turki, Cyprus, dan Greece, masing-masing.
Arak atau Araq (Bahasa Arab:. عرق disebut [ʕɑrɑq], minuman yang beralkohol (50% -63% Alc Vol / 100-126 bukti) yang jelas, tanpa warna, anise-flavored tanpa gula minuman beralkohol suling(juga dilabel sebagai minuman beralkohol). Ia adalah minuman beralkohol tradisional Lubnan, Iraq, Israel, Jordan, dan Syria, dan juga dihasilkan dan digunakan di Timur Mediterranean yang lain dan Afrika Utara. Arak adalah juga minuman keras (biasanya> 100 bukti) yang terdapat di seluruh Indonesia yang disuling dari tuak, anggur manis yang dibuat dari bunga kelapa sawit, atau dari brem, yang anggur yang dibuat dari beras pulut hitam dan santan. Walaupun di Indonesia, arak boleh didapati secara komersial. Dijual dalam warung dan lain-lain kedai tempatan yang diisi dalam beg plastik 
yang dimeteraikan dengan gelang getah di bahagian atas,



penggunaan

Arak biasanya bercampur kira-kira 1 / 3 Arak dan 2 / 3 air di dalam sebuah kapal air Levantine tradisional yang dipanggil "Ibrik", dalam bahasa Arab "إبريق", kemudian campuran dituang dalam cawan ais kecil diisi, seperti dalam gambar. Pencairan ini menyebabkan minuman keras yang jelas untuk menutup warna putih susu lut; ini adalah kerana anethole, minyak pati anise, larut dalam alkohol tetapi tidak di dalam air. Ini menyebabkan dalam emulsi, yang halus titisan menyerakkan cahaya dan menghidupkan lut cecair, satu fenomena yang dikenali sebagai louching. Arak biasanya disampaikan dengan mezza, yang boleh termasuk berpuluh-puluh hidangan kecil tradisional. Kebanyakan peminum Arak memilih untuk mengambil cara ini, dan bukannya semata-mata. Ia juga digunakan dengan barbeku, bersama-sama dengan sos bawang. Di Israel, ia adalah bahan yang popular dalam koktail.
 
Jika ais ditambah selepas mencurah dalam cawan, ia menyebabkan pembentukan kulit yang indah yang tidak menyenangkan pada permukaan minuman, kerana ais yang menyebabkan minyak untuk mengukuhkan dalam Arak. Jika air ditambah terlebih dahulu, etanol menyebabkan lemak emulsify, membawa kepada warna bersusu ciri. Untuk mengelakkan pemendakan anise itu (bukan emulsi), peminum memilih untuk tidak mengguna semula kaca berisi Arak. Di restoran, apabila botol Arak diperintahkan, boy biasanya akan membawa 
beberapa gelas bersama-sama dengan atas sebab-sebab ini, sementara di rumah dengan peminum biasa ia dianggap tidak perlu.
Walaupun jarang berlaku, di Indonesia dicemari Arak metanol telah menyebabkan kematian.


kaedah
Penyulingan bermula dengan kebun-kebun anggur dan anggur jenis berkualiti adalah kunci untuk membuat Arak baik. Anggur harus sangat matang dan biasanya warna emas. Daripada diairi, kebun-kebun anggur kiri untuk menjaga iklim Mediterranean dan menggunakan hujan semula jadi dan matahari. Anggur, yang dituai pada lewat September dan Oktober, dihancurkan dan dimasukkan ke dalam tong bersama-sama dengan jus (dalam bahasa Arab El romeli) dan dibiarkan untuk menapai selama tiga minggu. Kadang-kadang campuran dikacau untuk melepaskan CO2.


tudung periuk Moor sahih
Dalam penyulingan yang pertama, matlamatnya adalah untuk mendapatkan alkohol daripada campuran yang telah melalui proses penapaian selama tiga minggu. Penyulingan dilakukan menggunakan alembic atau el romeli juga karkeh al, diperbuat daripada tembaga. Ini adalah terdiri daripada tiga bahagian. Yang paling rendah sebagai bekas yang digunakan untuk mendidih apa yang ada di dalam (terbakar). Bahagian tengah mengumpul wap yang keluar bahan-bahan yang mendidih. Bahagian ketiga digunakan untuk menyejukkan wap yang akan bertukar menjadi cecair dan dikumpulkan dalam perjalanan, biasanya di dalam bekas kaca. Campuran semua anggur yang melalui proses penapaian dan dihimpit dimasukkan ke dalam bahagian yang lebih rendah dan direbus pada suhu sekitar 80 ° C (titik didih alkohol), tetapi kurang dari 100 ° C (takat didih air). Tujuannya adalah untuk mengumpul semua alkohol di samping tidak membenarkan mana-mana air dalam bekas.
Pegun banyak wujud, keluli tahan karat, tembaga, berterusan, tak selanjar, angsa leher, penutup Moor, dan periuk ruangan, yang akan memberi kesan aroma. Malah, bahan yang digunakan dan bentuk akan mengumpul wap yang berbeza yang akan kraf rasa muktamad dan kekhususan daripada Arak. Tembaga tulen dengan bentuk Moorish yang paling dicari.



Adas manis di meja kayu.
Produk yang telah siap dibuat dalam penyulingan kedua .. Alkohol yang dikumpulkan dalam penyulingan pertama suling sekali lagi tetapi kali ini ia bercampur dengan Adas manis. Alembic dibasuh untuk membuang semua sisa penyulingan sebelumnya. Alkohol dan Adas manis dicampur bersama di bahagian bawah karkeh (dipanggil dalam bahasa Arab ddessett). Nisbah alkohol Adas manis mungkin berbeza-beza (kira-kira 600 gram anise kepada 4.5 gelen alkohol), [petikan diperlukan] dan ia merupakan salah satu faktor utama dalam kualiti produk akhir. Penyulingan yang lain mengambil tempat, biasanya pada suhu terendah mungkin. Prosedur ini adalah sangat lambat (sekitar 8 jam untuk 150 liter 100% bukti).
Bagi Arak kualiti, semangat yang selesai berumur dalam amphoras tanah liat untuk membenarkan bahagian malaikat (kepadatan yang rendah kandungan alkoholnya) untuk menguap dan dengan itu baki cecair yang paling sesuai untuk dimakan. Proses penuaan adalah kira-kira dua belas bulan di El Massaya yang memiliki kapasiti terbesar penuaan di Lubnan.
Secara tradisinya sebuah parti minum berlaku pada masa yang sama dan orang ramai akan berkumpul untuk membantu pengeluar dan meraikan. Ini adalah salah satu daripada pihak-pihak yang paling tradisional pergunungan Lubnan dan ia biasanya berlaku pada bulan November.kematian.

0 comments:

Post a Comment